Temu CZ – obchod, vrácení zboží, recenze

Temu si v poslední době získalo obrovskou popularitu i mezi českými zákazníky. Není divu – slibuje totiž neuvěřitelně nízké ceny. Co se za tímto fenoménem skrývá? Jak Temu funguje, na co si dát pozor a jak bezpečně nakupovat?

Shrnutí článku

Obchod Temu je ideální pro ty, kteří hledají extrémně nízké ceny, rychlé a jednoduché nakupování s minimální námahou a akceptují potenciálně nižší kvalitu.

Na Temu je standardní doprava zdarma, s výjimkou položek zasílaných z místních skladů, kde je doprava zdarma pro objednávky nad 750 Kč od jednoho prodejce.

Většinu zboží z Temu lze vrátit do 90 dnů od data nákupu. První vrácení jedné nebo více položek z každé objednávky je zdarma.

Minimální hodnota objednávky je 220 Kč, s výjimkou zboží odeslaného z místních skladů, které nemá žádnou minimální hodnotu objednávky.

Obchod Temu

Obchod Temu je populární nákupní online platforma, která nabízí širokou škálu zboží za podezřele nízké ceny. Od svého spuštění v roce 2022 zaznamenalo Temu raketový růst po celém světě, včetně Česka.

Prodej zboží funguje prostřednictvím webových stránek a aplikace. Je to na stejné bázi jako u jiných online obchodů jako je Amazon. Jednotliví prodejci nabízejí na Temu své zboží a přijímají objednávky a platby prostřednictvím platformy.

Pro české zákazníky je nakupování na Temu poměrně pohodlné. Celý web i mobilní aplikace jsou v češtině, což usnadňuje orientaci a výběr produktů.

Na Temu je doprava zdarma. U zboží z místních skladů je doprava zdarma pro objednávky nad 750 Kč od jednoho prodejce.

V souvislosti s extrémně nízkými cenami se často objevují otázky, zda je Temu podvod. Obecně platí, že se jedná o legitimní platformu, kde si lze zboží objednat a v drtivé většině případů ho zákazník i obdrží. Problémy s nákupy lze obvykle vysledovat zpět ke konkrétním prodejcům prodávajícím prostřednictvím Temu, nikoli k samotné společnosti. Takže i když měl zákazník smůlu a obdržel zboží, které nebylo v kvalitě popsané na webu, neznamená to, že Temu je podvodný web.

Nakupování na Temu však má svá specifika i rizika. Stížnosti na Temu se obvykle týkají opožděných dodávek, poškozených nebo chybějících položek a zpoždění při vracení peněz. Tento článek podrobně rozebere všechny důležité informace, které je třeba před nakupováním v online obchodu Temu vědět.

Temu nabízí nepřeberné množství zboží za nízké ceny. Výhodou je i nakupování v češtině.

Co je Temu

Co je Temu? Jedná se o rychle rostoucí a široce používanou e-commerce platformu (marketplace), která propojuje spotřebitele s obchodníky. Funguje prostřednictvím webové stránky temu.com a aplikace Temu, kde jednotliví prodejci nabízejí různé zboží. Produkty jsou zákazníkům dodávány přímo od výrobců v Číně, což pomáhá udržovat nízké ceny.

Oproti staršímu a v Česku známějšímu AliExpressu se Temu liší několika aspekty. Klade větší důraz na přímý prodej z výroby zákazníkům, často nabízí dopravu z EU skladů (což urychluje dodání) a masivně investuje do marketingu, zejména prostřednictvím již zmíněné vlastní mobilní aplikace.

Temu provozuje čínská společnost PDD Holdings, která stojí i za veleúspěšnou platformou Pinduoduo. Ačkoli Temu tvrdí, že působí v americkém Bostonu, její mateřská společnost sídlí v čínské Šanghaji.

Temu samo o sobě není podvod, avšak stejně jako u dalších populárních online tržišť mohou podvodníci využít jeho popularity a velkého počtu potenciálních cílů. Pokud někdo nakupuje na Temu, je důležité zůstat ostražitý a být si vědom typů podvodů, které se tam mohou vyskytovat.

Temu Czechia – jak funguje v Česku

Nakupování na Temu je jednoduché a intuitivní, a to i pro uživatele, kteří nejsou zvyklí na čínské e-shopy. Jak funguje Temu?

Aby mohl zákazník nakupovat na Temu, musí se nejprve registrovat, a to prostřednictvím emailu, telefonu nebo Google, Facebook či Apple ID. Po registraci si v profilu nastaví základní údaje, jako je doručovací adresa, preferovaná měna (CZK je podporována) a jazyk (čeština je k dispozici).

Minimální hodnota objednávky je 220 Kč. Zboží odesílané z místních skladů nemá žádnou minimální hodnotu objednávky.

Podle informací o doručení trvá standardní doručení 7 až 14 dní, v závislosti na různých faktorech. Za standardní zaslání zboží Temu v současné době neúčtuje žádné poplatky.

Prodejci, kteří zasílají zboží z místních skladů, nabízejí dopravu zdarma pro objednávky nad 750 Kč od jednoho prodejce. Zboží je doručováno přepravními službami jako je Česká pošta, PPL nebo Zásilkovna (Packeta).

Podle zaslaného sledovacího čísla lze také sledovat svou zásilku.

Temu CZ nabízí tyto možnosti platby:

  • platební karty Visa, Mastercard, Discover, American Express, JCB, Diners Club, Maestro, Cartes Bancaires
  • Kredit Temu 
  • PayPal
  • Google Pay 
  • Apple Pay 

Temu má stanovenou minimální hodnotu objednávky, která se může v průběhu času měnit. V současné době to je 220 Kč. Zboží odesílané z místních skladů nemá stanovenou žádnou minimální hodnotu objednávky.

Tipy pro úspěšné nakupování na Temu CZ

  • Číst recenze: Vždy si projít recenze ostatních uživatelů, ideálně s fotografiemi.
  • Kontrolovat velikostní tabulky: U oblečení a obuvi vždy zkontrolovat uvedené velikostní tabulky prodejce, které se mohou lišit.
  • Nečekat prémiovou kvalitu: Za nízké ceny nelze očekávat špičkovou kvalitu. Na Temu je nutné nakupovat s realistickými očekáváními.
  • Být trpělivý s dodáním: Je nutné počítat i s delší dobou doručení nad 14 dní.
  • Používat aplikaci: Aplikace Temu je uživatelsky přívětivá a často nabízí exkluzivní slevy.

Temu aktivně nabízí personalizovaná doporučení na základě historie prohlížení a nákupů. Velmi často zákazník narazí na speciální akce, bleskové výprodeje a kupónové nabídky přímo na hlavní stránce nebo v kategoriích.

Při nakupování na Temu je potřeba dávat pozor na kvalitu zboží, padělky a dobu dodání.

Temu CZ – vrácení zboží

Zákazník má dvě možnosti, jak vrátit zboží a získat zpět peníze:

  • zákonné právo na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dní
  • dobrovolné vrácení zboží ve lhůtě 90 dní

Zákonné právo na odstoupení od smlouvy platí pro zákazníky v Evropském hospodářském prostoru a umožňuje odstoupit od smlouvy do 14 dnů od obdržení zboží. Není třeba uvádět důvod.

V tomto případě je třeba odeslat žádost o vrácení zboží před uplynutím lhůty a zboží vrátit do 14 dnů od podání žádosti. Lze použít formulář „Vrácení zboží / refundace“ v objednávkách v profilu zákazníka. Vrací se původní poplatek za dopravu (kromě drahých expresních možností) a samozřejmě cena zboží. Peníze by měly být vráceny do 14 dnů od informování prodejce o odstoupení.

Nad rámec této zákonné lhůty nabízí Temu možnost vrátit většinu zboží do 90 dnů od data nákupu, s určitými výjimkami (např. u některých elektronických zařízení může být lhůta kratší – 45 nebo 60 dnů). První vrácení jedné nebo více položek z každé objednávky je zdarma. Další vrácení ze stejné objednávky hradí zákazník.

Následující zboží nelze vrátit ani v rámci zákonného práva, ani podle zásad dobrovolného vrácení:

  • oblečení, které bylo nošené, vyprané nebo poškozené po dodání nebo z něhož byly odstraněny visačky či hygienické nálepky
  • potraviny nebo jiné zboží, které se rychle kazí
  • předměty pro zdraví a osobní péči
  • zboží vyrobené na zakázku
  • spodní prádlo

Pro plnou refundaci musí být zboží vráceno v původním stavu – nové, nepoužité a s visačkami. Pokud je zboží poškozené, použité nebo chybí části, může být refundace snížena.

Standardní doba doručení zboží je 7 až 14 dní. Většinu zboží lze vrátit do 90 dní.

Temu shop CZ – reklamace zboží

Temu často klade důraz na „vrácení a refundaci“ spíše než na klasickou „reklamaci“ v českém slova smyslu (oprava či výměna zboží apod.). Cílem je obvykle vrátit peníze, případně poslat nový produkt, často bez nutnosti odesílat vadné zboží zpět (zejména u levnějších položek).

Proces reklamace/vrácení na Temu (poškozené zboží, neodpovídající popis, špatná položka atd.) probíhá následovně:

  1. Přihlásit se do účtu na webu nebo v aplikaci.
  2. Najít objednávku v sekci „Vaše objednávky“ a vyhledat produkt, který se má reklamovat/vrátit.
  3. Kliknout na „Vrátit zboží/refundace“ u dané objednávky.
  4. Vybrat položku a důvod(např. poškozená, neodpovídá popisu, špatná položka, chybějící položka atd.).
  5. Přiložit důkazy: V případě poškození, nesprávného zboží nebo chybějících dílů se doporučuje nahrát fotografie a/nebo přidat komentáře pro další vysvětlení situace. To je velmi důležitý krok, protože Temu často akceptuje reklamaci na základě fotografií a nevyžaduje odeslání zboží zpět (zejména u levnějších produktů).
  6. Potvrdit informace o vrácení/refundaci.
  7. Zvolit způsob refundace: Temu nabízí tyto možnosti, jak získat peníze zpět:
    • Temu kredit: Peníze budou připsány jako kredit na Temu účet, který lze použít pro budoucí nákupy. Toto je obvykle nejrychlejší možnost.
    • Původní způsob platby: Peníze budou vráceny na platební metodu, která byla použita při nákupu (např. kreditní karta, PayPal).
  8. Vrátit zboží (pokud je vyžadováno):
    • Není třeba vracet: V mnoha případech (zejména u levnějšího zboží nebo při evidentním poškození/neshodě s popisem) Temu nevyžaduje fyzické vrácení zboží. V takovém případě je proces hotový po výběru způsobu refundace.
    • Je třeba vrátit: Pokud je nutné zboží vrátit, systém vygeneruje návratový štítek. Ten zákazník vytiskne a nalepí na balíček. Následně balíček odevzdá na nejbližší pobočce Packety (nebo jiného určeného přepravce, např. DPD).
  9. Sledování stavu: Na stránce s podrobnostmi objednávky lze sledovat stav reklamace/refundace.
  10. Zpracování refundace: Po obdržení zboží (pokud bylo vyžadováno) a jeho kontrole, nebo po schválení refundace (pokud se zboží nevrací), je refundace zpracována obvykle do 5–14 dnů.

V případě nutnosti komunikace se zákaznickým centrem je potřeba myslet na to, že veškerá komunikace probíhá v angličtině.

Recenze – je Temu bezpečné?

V souvislosti s Temu si lidé často vyhledávají hesla jako „Temu podvod“, „Temu shop cz bezpečnost“ nebo „Temu recenze“. Ceny na Temu jsou často tak nízké, že v lidech přirozeně vyvolávají podezření. Otázky typu „Jak je to možné?“, „Není v tom háček?“, „Je Temu bezpečné?“ jsou běžné.

Pokud to není nezbytně nutné, doporučuje se neukládat si údaje o své debetní nebo kreditní kartě přímo v aplikaci Temu.

Obecně platí, že nákup na Temu je stejně bezpečný jako v mnoha jiných internetových obchodech – má zavedené zásady a opatření na ochranu spotřebitelských práv a bezpečnosti online. Existují však rizika, kterých je třeba si být vědom.

Kvalita zboží

V první řadě jde o kvalitu produktů. S nízkými cenami se často pojí obavy z nízké kvality. Kvalita zboží na je velmi proměnlivá a odpovídá extrémně nízkým cenám. Pokud si člověk kupuje produkt za pár desítek korun, nemůže očekávat prvotřídní kvalitu. Většinou se jedná o masově vyráběné zboží s co nejnižšími výrobními náklady.

Nízká cena se často projevuje v použití levných, méně odolných materiálů (např. tenký plast, nekvalitní látky). Objevuje se horší zpracování, jako jsou povolené švy, nedodělky, nerovné barvy nebo křehké spoje.

Navíc Temu je online tržiště, kde prodávají tisíce různých prodejců. Kvalita zboží se tak liší prodejce od prodejce a produkt od produktu. Někteří zákazníci hlásí naprostou spokojenost s kvalitou, zatímco jiní jsou zklamaní.

Je tedy potřeba vždy číst recenze předchozích zákazníků o konkrétním prodejci a konkrétním zboží.

Neodpovídající popisy zboží

Častým problémem je, že produkt ve skutečnosti vypadá jinak než na propagačních fotografiích – barvy se liší, velikost neodpovídá, nebo se jedná o znatelně levnější variantu. Někdy dokonce zákazník dostane zcela jiný produkt, než si objednal, nebo chybí části balení.

Dlouhá doba dodání

Podle Temu je standardní doba dodání objednávky 7 – 14 dní. Nicméně jsou časté delší zpoždění dodávek, přičemž někteří zákazníci uvádějí čekací doby v délce několika měsíců. Některé zákaznické recenze Temu také uvádějí, že Temu po zadání objednávky mění předpokládané termíny dodání, takže vznikají nejasnosti ohledně skutečného termínu doručení.

Nekvalitní zákaznický servis

Hodnocení Temu na Trustpilot je 2,5 z 5 hvězdiček, což je podprůměrné a odráží všeobecnou nespokojenost zákazníků. Mnoho uživatelů zmiňuje problémy s automatizovaným zákaznickým servisem platformy a popisuje jej jako nenápomocný. Jiní často poukazují na opožděné odpovědi nebo nedostatečné řešení jejich problémů.

Shromažďování osobních údajů

Kontroverze kolem společnosti Temu se točí také kolem praktik shromažďování dat a osobních údajů její mateřské společnosti PDD Holdings. Objevily se i zprávy o potenciálním chování aplikace Temu jako malware či spyware.

Zásady ochrany osobních údajů Temu uvádějí, že shromažďuje údaje z různých zdrojů, včetně zařízení zákazníka, profilů a komunikace.

Temu shromažďuje tyto údaje:

  • Údaje o účtu a profilu: Temu shromažďuje telefonní číslo, e-mailovou adresu a přihlašovací údaje. Pokud se někdo zaregistruje pomocí účtu Google, získá Temu také profilovou fotografii a uživatelské jméno.
  • Historie nákupů: Temu shromažďuje údaje z objednávek, včetně platebních údajů, jako je číslo kreditní karty a fakturační adresa, a informace související s nákupem samotným.
  • Aktivity zákaznické podpory: Temu může zaznamenávat komunikaci zákazníka se zákaznickým servisem. Obsah shromažďovaný z chatu zahrnuje text, obrázky, videa, zvukové soubory nebo přiložené dokumenty.
  • Obsah vytvořený uživateli: Tým Temu shromažďuje recenze produktů a veškerý obsah, který uživatelé sdílejí, jako jsou videa, obrázky a texty týkající se produktů.
  • Údaje o zařízení: Temu může vidět informace o zařízení, které zákazník používá pro přístup k platformě, včetně jeho modelu, operačního systému a nastavení jazyka.
  • Informace o používání služeb: Temu shromažďuje informace o stránkách, které si zákazník prohlíží, položkách v nákupním košíku a o tom, jak se v aplikaci pohybuje. Sleduje, jak se zákazník dostane na web a kam se pohybuje.
  • Údaje o poloze: Temu může být schopno přibližně určit polohu na základě IP adresy, kterou zákazník používá pro přístup k aplikaci nebo webu.

Ačkoli Temu neprodává tyto údaje jako datový broker, sdílí je s přidruženými společnostmi, dceřinými společnostmi, poskytovateli služeb a externími reklamními společnostmi. Někteří kybernetičtí experti doporučují používat Temu raději přes webový prohlížeč než přes aplikaci a omezit oprávnění aplikace.

Pracovní podmínky a nucená práce

Temu, stejně jako Shein, je obviňováno z využívání dodavatelských řetězců, kde dochází k vykořisťování pracovníků, dlouhým hodinám za nízkou mzdu a často bez pracovních smluv. Pokud jsou tato obvinění pravdivá, mohli by zákazníci využívající služby společnosti Temu nevědomky přispívat k neetickým pracovním praktikám nebo je podporovat.

Temu zřejmě nemá žádný systém auditů pro kontrolu nucené práce. Společnost Temu již dříve přiznala, že neblokuje zboží z autonomní oblasti Sin-ťiang, která je známá státem vynucenou nucenou prací ujgurského obyvatelstva.

Nákup na Temu – výhody a nevýhody

Proč se nakupování přes Temu stalo takovým hitem a na druhou stranu u některých vyvolává obavy? Temu si rychle získalo popularitu díky agresivní marketingové strategii a slibu „nakupování jako miliardář“. Nákup na Temu má své jasné výhody a nevýhody. Záleží hodně na tom, co člověk hledá a jaká jsou jeho očekávání.

Výhody:

  • Extrémně nízké ceny: Temu je známé svými často až neuvěřitelně nízkými cenami, které lákají zákazníky z celého světa.
  • Uživatelsky přívětivé rozhraní: Aplikace i web jsou navrženy intuitivně a moderně, což usnadňuje procházení a nakupování. Navíc je všechno v češtině.
  • Široká škála produktů: Nabídka produktů na Temu je obrovská a neustále se rozšiřuje.
  • Doprava zdarma: Při nakupování online je někdy cena dopravy faktorem, který rozhoduje o tom, zda zákazník dokončí objednávku, nebo ne. Temu v současné době nabízí dopravu zdarma i na menší objednávky.
  • Vrácení zdarma: Temu nabízí pro každou objednávku jedno vrácení zboží zdarma, a to dokonce do 90 dní u většiny zboží.
  • Slevy a akce: Platforma neustále nabízí různé slevy, bleskové výprodeje, kupony a bonusy.

Nevýhody:

  • Nižší kvalita produktů: Nízké ceny se někdy mohou odrážet na kvalitě, která nemusí vždy odpovídat očekáváním.
  • Málo realistické fotografie produktů: Ti, kteří již nakupovali v některém z čínských e-shopů, vědí, že produkt na stylizované fotografii nemusí odpovídat skutečnosti. Proto je lepší se řídit fotografiemi z recenzí nahraných zákazníky. V případě Temu však může být i velké množství pozitivních recenzí důvodem k pochybnostem.
  • Méně možností přímé komunikace s prodejcem: Komunikace s prodejcem není přímá, vše se řeší přes zákaznickou podporu Temu, která však nemá dobré recenze.
  • Velikosti oblečení: Není žádným tajemstvím, že obyvatelé Asie jsou menší než Evropané. Proto je lepší zkontrolovat rozměry oblečení nebo obuvi předtím, než je člověk vloží do nákupního košíku, než se spoléhat na klasické evropské číslování.
  • Dlouhá dodací doba: I když Temu uvádí dobu dodání 7 – 14 dní, ve skutečnosti to může být i déle.
  • Environmentální dopad: Masivní produkce a doprava obrovského množství levného zboží po celém světě má značný negativní dopad na životní prostředí a přispívá k problematice „rychlé módy“ a plýtvání.

Pro běžné doplňky nebo zboží na jednorázové použití může být Temu vhodnou volbou. Pokud však zákazník hledá kvalitu, spolehlivost a dlouhou životnost, je třeba být velmi obezřetný, nebo zvážit jiné platformy.

FAQ – časté otázky o Temu

Na co se nejčastěji ptají zákazníci obchodu Temu?

1) Má Temu český sklad?

Ne, Temu nemá vlastní český sklad. Zboží je odesíláno buď přímo z Číny, nebo z distribučních center v rámci Evropské unie.

2) Jak poznám, zda je Temu bezpečné?

Temu je legitimní platforma. Bezpečné nakupování závisí spíše na osobní opatrnosti, čtení recenzí a uvědomění si potenciálních rizik s kvalitou zboží, delší dobou dodání a shromažďování osobních údajů.

3) Kde stáhnout aplikaci Temu?

Aplikaci Temu si lze stáhnout z oficiálních obchodů s aplikacemi – Google Play Store pro Android a Apple App Store pro iOS.

4) Lze v Temu platit kartou nebo převodem?

Ano, Temu podporuje platby platební kartou (Visa, MasterCard), PayPalem i bankovním převodem.

5) Jak dlouho trvá doručení z Temu?

Obvykle je to 7 – 14 dní, záleží na dostupnosti zboží a zvoleném způsobu dopravy. Někteří zákazníci zmiňují i problémy s dobou doručení zboží.

6) Existuje na Temu minimální hodnota objednávky?

Ano, Temu obvykle stanovuje minimální hodnotu objednávky, která se může v průběhu času měnit. Aktuální minimální hodnota je 220 Kč.