Temu clo a DPH – co vědět, aby nákup proběhl hladce?

DPH a clo na Temu

Co musí vědět český zákazník, aby při nákupu na známém asijském obchodě nenarazil? Jak je to se clem a DPH na Temu a jaké povinnosti a platby přináší?

Je třeba bát se placení dalších daní při nákupu na známé platformě s levným zbožím? Jaká je situace dnes a jaké změny pravděpodobně nastávají v roce 2026?

Clo a DPH na Temu:

DPH je u nákupů na Temu vždy zahrnuto v ceně a většina zákazníků proto neplatí žádné skryté poplatky ani doplatky po doručení.

Clo se v roce 2025 týká jen objednávek nad 150 € a speciálních zásilek, za levnější nákupy a běžné zboží se celní poplatky neplatí.

Od roku 2026 však může EU zavést clo i na levné zásilky, což by zdražilo dovoz (nejen) z čínských platforem.

Během nákupu by měla aplikace Temu zobrazovat konečnou cenu včetně DPH i případnou zálohu na dovozní poplatky, díky čemuž zákazník předem ví, za co platí.

Doprava do ČR je často zdarma a doručení probíhá prostřednictvím běžných kurýrů, reklamace i vrácení zboží probíhají přes uživatelský účet, při vracení je možné využít standardní lhůtu i limit až 90 dnů.

Je třeba bát se daní při nákupu na Temu?

Odpověď hned na začátek: Obavy jsou zbytečné, pokud je zákazník dobře informován.

Mnoho nakupujících si není jistých, zda při nákupu na Temu není třeba doplácet skryté poplatky. Internet je plný protichůdných informací, navíc EU oznámila konec výjimky pro levné balíčky. Budou nákupy i pak výhodné?

Tento článek přehledně vysvětluje, jak e-shop Temu clo a DPH řeší, jak daně aktuálně fungují a jaká pravidla se v budoucnu změní. Prozkoumá problematiku a zákazníkům vyjasní možné otázky.

Jak funguje Temu a proč se zajímat o poplatky?

Temu je globální online tržiště, nikoli klasický e-shop. Drobný rozdíl znamená odlišný systém prodeje – oproti jednotnému obchodu s jednotným dodavatelem zde produkty prodává velké množství externích obchodních partnerů (převážně z Asie). Temu samo není prodávajícím, nýbrž poskytuje platformu, platby, logistiku a zákaznický servis, celou aglomeraci prodejců a kupujících stmeluje a nabízí jim pod svou záštitou prostředí k obchodu.

Poplatky při nákupu z Asie jsou často diskutovaným problémem a strašákem, který však nebezpečně pouze vypadá. Otázka vyvstává z logických důvodů – zboží je ve většině případů fyzicky dováženo z Číny a zákazník se tak z právního hlediska může stát „dovozcem“.

Temu toto přímo uvádí ve svých podmínkách: kupující potvrzuje, že je povinen uhradit celkovou cenu včetně všech daní, dopravních nákladů a případně i cla, není-li uvedeno jinak. Zboží Temu je možné dopravit i ze skladů na území Evropské unie, nejčastěji však putuje právě z Asie. Co to znamená pro zákazníka?

Clo a DPH u Temu – Jaké poplatky se platí a kdy?

Je clo započítané? Je v ceně započítané DPH? A může zákazník dostat nečekanou výzvu k doplatku?

Čeští zákazníci při nákupech na Temu CZ (lokalizované verzi platformy Temu COM) rozlišují dva typy daně – clo a DPH. Daň z přidané hodnoty se na nákup vztahuje vždy, zatímco clo se (k roku 2025) může uplatnit pouze u zásilek nad 150 €.

DPH na Temu

Povinnosti ve věci DPH jsou zcela jasné: DPH je vždy povinné. V rámci států Evropské unie, a tedy i České republiky, se dle aktuální směrnice z roku 2021 DPH platí na veškeré zásilky ze třetích zemí bez ohledu na jejich hodnotu. Temu toto řeší za zákazníka jednoduchým způsobem:

  • DPH je zahrnuto v ceně zobrazené v košíku.
  • V podmínkách Temu se uvádí, že ceny v místních měnách zahrnují platnou DPH i další relevantní daně (kromě případného cla).
  • Zákazník tak běžně nedoplácí žádné další DPH po doručení.

Informace ohledně DPH jsou běžně dostupné a zákazník by je měl v průběhu nákupu mít možnost vidět na stránce produktu (ve výpočtu celkové ceny), v košíku či v rekapitulaci před platbou. Ve výsledné ceně je pak DPH zahrnuto vždy a není třeba jej více řešit.

Případná výjimka by nastala jen v případě, že by se jednalo o speciální zásilku nebo neobvyklý typ dopravy. Na tento ojedinělý případ však Temu zákazníka upozorní již během objednávání.

Clo na Temu (2025)

Clo se v EU platí u zásilek s hodnotou nad 150 € (cca 3 600 Kč, dle aktuálních kurzů), případně pokud zboží spadá do zvláštních kategorií (např. alkohol, tabák). U běžného levného zboží z Temu se tedy clo obvykle neplatí, protože většina položek je velmi levná.

Pokud nicméně někdo přes Temu objedná dražší elektroniku či učiní velkou objednávku, clo se může uplatnit.

Jak Temu pracuje se clem? V obchodních podmínkách platformy je uvedeno následující:

Zákazníkům nabízíme odhad cel, daní a poplatků („dovozní poplatky“) při dokončování objednávky a proclení vaším jménem pro Evropskou unii. Při objednávání jsme oprávněni vás požádat o složení zálohy na dovozní poplatek, abychom tak mohli zaručit úhradu těchto dovozních poplatků vaším jménem. Upozorňujeme zákazníky, kteří se nacházejí v Evropské unii, že na zakoupené produkty se mohou vztahovat dovozní poplatky, pokud celková hodnota dovážených produktů překročí limit stanovený platnými právními předpisy. Pokud skutečné dovozní poplatky překročí výši zálohy na dovozní poplatky, nebudou vám účtovány žádné další částky. Pokud budou skutečné dovozní poplatky nižší než námi odhadnutá záloha na dovozní poplatky, bude vám rozdíl automaticky vrácen s využitím způsobu platby, který jste použili při objednávce. Obdržíte e-mail s potvrzením o výši refundované částky. Refundace peněz probíhá po obdržení faktur od dopravců, které potvrzují skutečné dovozní poplatky. (Temu.com)

Pro zestručnění lze podmínky shrnout do několika bodů:

  • Temu nabízí odhad dovozních poplatků během dokončování objednávky
  • Temu si může vyžádat zálohu na dovozní poplatky, pokud předpokládá placení cla
  • pokud skutečné poplatky budou vyšší než záloha, zákazník nic nedoplácí (Temu rozdíl uhradí)
  • pokud budou nižší, Temu vrací rozdíl automaticky zpět zákazníkovi

Jinými slovy se Temu snaží riziko doplatku výrazně snížit a vychází zákazníkům maximálně vstříc.

Clo na Temu (2026+)

POZOR: Od roku 2026 se režim s největší pravděpodobností změní. Evropská unie v rámci ochrany evropského trhu plánuje uvalit clo na všechny zásilky bez ohledu na jejich cenu. Informují o tom různé tiskové zprávy i magazíny a lze proto soudit, že plán skutečně existuje. Zda bude aktuální již v roce 2026, anebo se začlení do systému postupně, nelze s určitostí říci.

Co plán cla 2026 pravděpodobně přinese nového?

EU plánuje zrušení hranice 150 euro. To by pro běžného zákazníka znamenalo, že:

  • clo může být nově uplatněno i na levné zásilky
  • dopravci budou moci/muset účtovat vlastní manipulační poplatky
  • dovoz z Číny a tamějších platforem, včetně Temu či Shein, se výrazně prodraží

Pokud k této změně legislativy skutečně dojde, je vysoce pravděpodobné, že Temu bude muset zavést nový systém účtování dovozních poplatků. Nepochybně to však neproběhne v tichosti, nýbrž zákazníci budou důrazně informováni a o celních změnách i odlišnosti cen budou vědět.

Změny v legislativě EU mohou přinést rozdíly v celních podmínkách. Temu bude v budoucnu zákazníky informovat, zda se jich týkají, či ne.
Změny v legislativě EU mohou přinést rozdíly v celních podmínkách. Temu bude v budoucnu zákazníky informovat, zda se jich týkají, či ne.

Jak probíhá doručení do ČR?

Temu odesílá balíčky různými logistickými kanály, přes partnerské přepravce, hromadné sklady a přes různé evropské distribuční uzly. Doprava a doručení v rámci České republiky se pak řídí konkrétními možnostmi dopravců.

Podmínky doručení, které Temu aktuálně nabízí, patří mezi hlavní důvody, proč je platforma tak oblíbená. Standardní doprava bývá totiž často zdarma, pokud zákazník dosáhne minimální výše objednávky (obvykle kolem 220 Kč). V takových případech bývá zásilka odeslána ze zahraničních skladů mimo EU, což je spojeno s delší dobou doručení.

U zboží, které je dostupné v evropských skladech, je doba doručení obvykle kratší. Doprava zdarma nad minimální částku zde však neplatí jednotně a minimální hodnota objednávky s poštovným zdarma se liší od prodejce, případně nemusí být stanovena vůbec.

Jak dlouho trvá doručení?

Rychlost doručení se může velmi lišit podle typu zboží, dostupnosti i podle dalších podmínek. Obecně však platí, že zpracování objednávky obvykle trvá 1–3 dny a průměrná doba doručení je zhruba 7–14 dní a více, zejména pokud zásilka cestuje ze skladů mimo EU. Může zasáhnout počasí, prodlevy v dopravě nebo právě celní řízení.

Možnosti doručení zboží z Temu

Temu využívá širokou síť přepravních partnerů, aby pokrylo celý trh v České republice. Mezi nejčastější doručovací služby patří:

  • PPL
  • DPD
  • Česká pošta
  • Zásilkovna

V nabídce se mohou objevit i další služby podle regionu nebo skladové dostupnosti. Stále populárnější je pak možnost „Kliknout a vyzvednout, kdy je zásilka doručena na výdejní místo, výdejní box nebo partnerský balíkomat, kde si ji zákazník vyzvedne ve chvíli, která mu vyhovuje. Tato varianta je praktická zejména pro zákazníky, kteří nechtějí čekat na kurýra.

Doprava a clo

Než zboží z Temu doputuje do ČR, překoná mnoho státních hranic. Kdo řeší případné celní řízení? Ve všech standardních případech by celní odbavení a všechny formality s ním spojené měl řešit a zajišťovat dopravce. Pokud je potřeba nečekaný doplatek nebo nastane nepředvídaná okolnost, zákazník bude kontaktován.

Většina objednávek by nicméně měla proběhnout v pořádku a bez zásahu zákazníka.

Vrácení zboží a reklamace na Temu

Temu počítá s možnými komplikacemi, a proto nabízí poměrně široké možnosti, jak zboží vrátit nebo reklamovat. Český zákazník se může spolehnout nejen na zákonná práva vyplývající z evropské legislativy, nýbrž také na možnosti prodloužené doby vrácení, které obchod poskytuje nad rámec běžných povinností.

Vrácení zboží na Temu

Zákonné odstoupení do 14 dnů funguje klasicky, na základě evropských zákonů.

  • Do 14 dnů od převzetí zásilky může zákazník odstoupit od smlouvy bez udání důvodu.
  • Po odeslání žádosti je nutné zboží vrátit do 14 dnů.
  • U každé objednávky je první vrácení zdarma, včetně dopravy.
  • Zboží musí být v původním stavu, aby mohlo být vrácení v rámci zákonného odstoupení uznáno bez komplikací.

Kromě 14denního práva nabízí Temu i prodlouženou 90denní lhůtu, která je nad rámec zákonných povinností a vztahuje se na většinu produktů v nabídce.

  • První vrácení zboží na Temu z jedné objednávky je zdarma.
  • Pokud chce zákazník vracet další položky ze stejné objednávky, hradí dopravné sám.
  • U některých kategorií (např. elektronika nebo objemné spotřebiče) může být lhůta zkrácená na 45–60 dnů, podle pravidel konkrétního prodejce.
  • Zboží musí být nepoškozené, nepoužité a čisté, včetně původního příslušenství.
  • Vrácení není možné u položek, které nelze hygienicky nebo technicky vrátit (je vhodné prostudovat si podmínky předem).

Peníze Temu vrací zákazníkovi buď stejnou metodou, jakou byly odeslány, anebo v podobě Temu kreditu. Ten lze uplatnit na další nákupy na této platformě.

Reklamace na Temu

Reklamace u Temu se uplatňuje ve chvíli, kdy zboží dorazí poškozené, neodpovídá popisu, přišla jiná položka, zásilka nedorazila vůbec, došlo k výraznému zpoždění apod. Stejně jako u vrácení se reklamace podává v sekci objednávek, kde zákazník popíše problém a nahraje fotografie či video. Čím více dokumentace poskytne, tím rychleji bývá reklamace vyřízena.

U některých položek bývá běžné, že prodejce nevyžaduje vrácení zboží – náklady na dopravu by byly nepřiměřené – a rovnou nabídne refundaci nebo odeslání nové položky. Pokud je zboží cennější (např. dražší elektronika), je obvykle požadováno jeho zaslání zpět. Vždy však závisí individuálně na prodejci.

Vrací se i DPH a clo?

DPH, které bylo zaplaceno při nákupu přes Temu, je vráceno automaticky, protože je zahrnuto v ceně. Clo se pak vrací jen tehdy, pokud bylo opravdu zaplaceno.

V takovém případě dopravce vydá doklad o zaplacení cla a zákazník může žádat o vrácení peněz přes celní úřad. Jedná se však o poměrně náročný proces. Pokud se zákony ohledně podmínek cla změní, bude zajímavé sledovat aktuální úpravy obchodních podmínek.

Temu CZ či "Temu Czechia" je lokalizovanou variací světové platformy Temu COM. Vracení zboží či reklamace tak může probíhat i přes cizojazyčně mluvící zákaznickou podporu.
Temu CZ či „Temu Czechia“ je lokalizovanou variací světové platformy Temu COM. Vracení zboží do zahraničí či reklamace tak může probíhat i přes cizojazyčně mluvící zákaznickou podporu.

Temu aplikace a transparentnost poplatků

Celá aplikace Temu je navržena tak, aby měl zákazník co nejjasnější přehled o cenách ještě před potvrzením objednávky, a to včetně všech daní a případných dovozních poplatků. U většiny produktů je DPH zahrnuto přímo v ceně zobrazené u položky, což se zákazník dozví i v rekapitulaci objednávky, kde aplikace uvádí konečnou částku včetně platné evropské daně.

Pokud je u konkrétního zboží nutné počítat s možností cla nebo jiných dovozních poplatků, aplikace může zobrazit položku označenou jako „záloha na dovozní poplatky“, kterou Temu následně použije k pokrytí případných nákladů při celním řízení. Tím má zákazník jistotu, že po doručení nebude vyzván k dalšímu doplatku. Pokud skutečné poplatky vyjdou nižší, rozdíl Temu automaticky vrací.

Po dokončení objednávky může uživatel v historii nákupů sledovat všechny související informace: kromě přehledu zásilek je zde i kompletní fakturační rozpis, kde jsou uvedeny ceny za zboží, výše DPH a případné dovozní poplatky uhrazené v rámci nákupu. Tyto údaje by měly být dostupné i po delší době, což je praktické například při vracení zboží nebo řešení reklamace.

Co aplikace zobrazuje během nákupu?

  • celkovou cenu včetně DPH
  • případnou zálohu na dovozní poplatky
  • informace o logistice a doručení

Přestože aplikace neuvádí detailní rozpis cla podle celních sazeb, poskytuje dostatek informací k tomu, aby zákazník rozuměl tomu, co platí, a měl jistotu, že celková cena objednávky je konečná už v okamžiku zaplacení.

Mýty a realita nákupu na Temu

Nízké ceny, kvantita zboží, masivní reklama i vzdálený dodavatel – to a jiné mohou být zdrojem otázek a nejistot. Ohledně nákupů na Temu a podobných platformách se proto množí mýty. Velká přízeň nakupujících potvrzuje, že se obvykle jedná o plané dohady, přesto může být užitečné shrnout si některé z nich.

„Vždycky se něco doplácí.“

Ne. Většina zásilek z Temu nevyžaduje doplacení, protože DPH je zahrnuto a clo se týká jen drahého zboží.

„Temu zatajuje poplatky.“

Ne. Temu poplatky nezatajuje, naopak během platby může zobrazit odhad dovozních poplatků nebo si vyžádat zálohu.

„Temu je levné, protože se neplatí DPH.“

Ne. DPH je vždy zahrnuto v ceně, nízké ceny jsou způsobeny obchodním modelem (přímé odesílání od výrobců, materiál, práce).

„Temu je levné, protože nabízí nekvalitní zboží“

Ano/Ne. Nelze jednoznačně odsoudit kvalitu veškerého zboží na platformě. Je nicméně faktem, že na nízkých cenách a podmíněné kvalitě je značka založena a získává tak velké množství zákazníků. Kvalita však vždy závisí na dodavateli, Temu samotné sdružuje různé prodejce.

„Od 2026 bude všechno dražší.“

Ano, pokud EU zruší hranici 150 €. Nové směrnice se pak dotknou i levných zásilek z Asie a ovlivní celou Evropskou unii, a to včetně českého Temu.

Jak nakupovat na Temu bez obav z dodatečných poplatků?

Bezpečný nákup je informovaný nákup. Zákazník během nákupu může uplatnit slevové kódy od Temu a zajistit si tak výhodnější ceny, celkově je pak nutné kontrolovat v průběhu nákupu celkovou cenu v košíku. DPH je v ní vždy již zahrnuto.

Pro levnější nákup beze cla se doporučuje vyhýbat se kombinování mnoha dražších položek do jedné objednávky. U levného nákupu je riziko platby cla mizivé. U dražších objednávek (nad 150 €) a u konkrétního typu zboží je nutné s možností cla počítat. Pokud tedy Temu zobrazuje během rekapitulace nákupu zálohu na dovozní poplatky, doporučuje se ji uhradit. Zabrání to nečekaným výzvám od dopravce a nepříjemnostem.

Clo a DPH na Temu

Téma cla a DPH na Temu nebo jiných podobných platformách je častým zdrojem obav, nicméně realita je z větší části jednoduchá: DPH je už v ceně a clo se k roku 2025 týká jen dražších nákupů. Většina objednávek dorazí bez jakýchkoli doplatků, Temu poskytuje transparentní ceny a případné vrácení nebo reklamace jsou poměrně jednoduché.

Jediným zásadním složitějším bodem do budoucna je plánovaná změna evropské legislativy, která může zdražit dovoz malých zásilek. Proto se vyplatí průběžně sledovat situaci. Diskuze o věci trvá od podzimu 2025 a je třeba proto do budoucna počítat se změněnými podmínkami. Ať tak či tak, lze nicméně předpokládat, že Temu své zákazníky bude pravdivě a transparentně informovat. Je to i v jeho zájmu.

FAQ – Clo, DPH a nákupy na Temu

1) Musím platit na Temu clo?

Clo se platí pouze u objednávek nad 150 € (do roku 2025), případně pokud to Temu při objednávce předem uvede.

2) Je DPH zahrnuto v ceně na Temu?

Ano, DPH je vždy zahrnuto v zobrazené ceně a zákazník jej už neplatí dodatečně.

3) Co když mi přijde dopis o celním řízení?

Pokud přijde výzva k celnímu řízení, je nutné postupovat podle pokynů dopravce a ověřit si, zda už Temu nezaplatilo poplatky formou zálohy. V případě nejasností je vhodné kontaktovat zákaznickou podporu e-shopu Temu.

4) Vrátí mi Temu DPH, když vrátím zboží?

Ano, DPH se vrací automaticky společně s cenou objednávky.

5) Kde zjistím, jestli je DPH zaplaceno?

Informaci o zaplaceném DPH lze najít přímo v rekapitulaci objednávky v aplikaci Temu. DPH je nicméně součástí ceny zboží, je-li tedy zaplacené zboží, je zaplacené i DPH.

6) Může mě dopravce požádat o doplatek po doručení?

Ne, pokud Temu zobrazí zálohu na dovozní poplatky, žádný další doplatek už po doručení nehrozí. Jakékoliv další zprávy o doplatcích jsou pravděpodobně podvodnými zprávami a je třeba si na ně dát pozor.

7) Jak poznám, že se na moji objednávku vztahuje clo?

Aplikace informaci obvykle zobrazí během dokončování objednávky jakožto zálohu na dovozní poplatky.

Diskuze (0 komentářů)

Připojte se k diskuzi

Tento článek zatím nikdo nesdílel svým názorem. Buďte první!