5 důvodů, proč sáhnout po papírovém přání

Ačkoli to ještě na přelomu milénia mohlo vypadat, že něčemu tak nemodernímu, jako je papírové přání či klasická pohlednice, zvoní umíráček, nestalo se tak. Ani e-maily, ani sms, ani sociální sítě, ani messengery a jiné digitální vymoženosti určené k super rychlé komunikaci se světem, nedokázaly přání úhledně složené do obálky a předané příjemci osobně či poštou, vytlačit.

Napadlo vás někdy zamyslet se nad otázkou, k čemu je vlastně papírové přání dobré, proč se k jeho formě v některých případech rádi vracíme a moderní technologie nám jej jen těžko nahradí? Máme pro vás 5 dobrých důvodů, proč dát přání z papíru občas šanci.

1) Tradice a originalita

Ačkoli si to možná nepřiznáváme, mnozí z nás máme rádi tradice a některé z nich také cíleně dodržujeme a chceme je udržet při životě. Tak je to i s přáními. Zvláště starší generaci může k papírovým přáním táhnout určitá nostalgie.

Navíc, umíte si představit, že byste třeba srdečné blahopřání k svatbě svých nejlepších přátel odbyli dvěma slovy v esemesce?

Historická zajímavost:

Průkopnicemi v papírových přáních byly novoročenky. Ty u nás zdomácněly až v první polovině 19. století a to zejména u vyšších vrstev, které si jejich koupi mohly dovolit. Teprve později následovala novoročenky a také přání k narozeninám a jiným významným událostem.

Za povšimnutí stojí fakt, že i tehdejší společnost si na novinku ve formě papírových novoročenek musela nejprve zvyknout, tak jak to bývá s každou novou věcí. Lidé totiž novoročenku zpočátku chápali jako cosi špatného. Báli se, že kvůli ní mohou přijít o osobní kontakt s ostatními.

Protože poslat papírovou novoročenku bylo mnohem snazší, než absolvovat osobní návštěvu.

Je potřeba mít na paměti, že do té doby se opravdu veškeré důležité věci (přání nevyjímaje) řešily vesměs osobním setkáním, návštěvou přátel, rodiny. S příchodem novoročenky, kterou stačilo ofrankovat a zaslat, dostali lidé pochopitelný strach ze vzájemného odcizení. Více k historii papírových přání a novoročenek si můžete přečíst zde.

V posledních letech se zdá, že papírová přání nabrala druhý dech a reflektují aktuální trendy. Maličko se upouští od tuctových a lacině vyhlížejících přání. Naopak vyhledávaná jsou skutečně originální přání, zpracováním, barvami, textem. Do popředí se tlačí krásná ručně vyrobená přání, přání s netradičními motivy a obrázky, třeba přání s mandalami nebo přání s fantasy tematikou, prostě přání, která jsou na první pohled něčím výjimečná.

2) Vyjádření úcty druhým

Říká se, že za nás nehovoří slova, ale činy. Chcete ukázat, že vám na druhém záleží? Papírové přání to řekne za vás.

Uchylujeme se k němu totiž hlavně ve chvílích, kdy chceme pogratulovat tomu, kdo je nám blízký a vážíme si ho. Ať už se jedná o narozeninové přání, vyznání lásky nebo poděkování svým kolegům v práci, předání papírového přání vnímá obdarovaný jako osobní záležitost, gesto úcty.

Přece jen dárci zabralo nějaký ten čas vybrat vhodné přání, případně na něj vymyslet nějakou trefnou textaci, a to je signálem pro obdarovaného, že nám na něm záleží.

Navíc takové papírové přání dnes není zcela levná záležitost. Pokud ho navíc posíláme poštou, kupujeme k němu známku, musíme dojít na poštu nebo aspoň k nejbližší schránce, prostě jsme museli vyvinout větší snahu – a ta se cení.

Tradice předávání papírového přání se tak stále těší oblibě například při svatbách a oslavách narozenin, kdy současně s dárkem přikládáme oslavencům i přání v obálce.

3) Upevnění obchodních vztahů

Papírové novoročenky a papírová přání se dají hezky využít k posílení vazeb a důvěry v obchodních vztazích. Zvláště v dnešní době, kdy kontakty s obchodními partnery nebo pracovními kolegy probíhají převážně formou přes mail či telefon, v tom lepším případě formou nějaké telekonference.

Všichni jsme dnes zahlceni elektronickou komunikací. E-mailové schránky máme přeplněné a například před Vánoci se to ve firemních mailech elektronickými novoročenkami a fotkami s přáním do nového roku jen hemží. Někdo už je ani nečte, ale automaticky maže.

Zkuste to letos jinak. Vyměňte neosobní elektronickou poštu za papírové poděkování. Uvidíte, že pokud pošlete nebo předáte přání osobně, ideálně ještě s originálním věnováním, vaše zaměstnance, kolegy či pracovní partnery takové gesto rozhodně potěší.

4) Darování bankovek společně s přáním

Určitě už jste také několikrát řešili dilema, kdy jste nechtěli darovat konkrétní dárek, ale chtěli jste věnovat peníze – bankovky. Existuje mnoho vtipných způsobů, jak bankovky netradičně darovat.

Ale pokud se vám nechce nic extra vymýšlet, ale dávat peníze v obyčejné obálce se vám také nezdá dost na úrovni, můžete situaci vyřešit právě pěkně zvoleným přáním do obálky. Nejenže na přání můžete připsat vhodný text, ale můžete k němu rovnou vložit i příslušné bankovky.

Je to praktické a zároveň estetické řešení. Jen je ale lepší obdarovaného předem upozornit, ať s obálkou zachází opatrně a nevyhodí ji omylem do koše i s cenným obsahem!

5) Papírové přání neskončí v koši

Mnozí z nás si papírová přání, která jsme v minulosti dostali, schovává. Zvláště pokud se jedná o přání od těch, na kterých nám nejvíce záleží. Na rozdíl od pomíjivé a neosobní sms nebo elektronického přání často končícího v koši mailové schránky, uchováváme si přání z papíru jako milou vzpomínku na hezké události.

Kolikrát je pak najdeme až při stěhování nebo velkém úklidu, zašité v té nejzadnější krabici ve sklepě, a pak jsme příjemně překvapeni takovým vzácným objevem.