5 důvodů, proč sáhnout po papírovém přání

Ačkoli to ještě na přelomu milénia mohlo vypadat, že něčemu tak nemodernímu, jako je papírové přání či klasická pohlednice, zvoní umíráček, nestalo se tak. Ani e-maily, ani SMS, ani sociální sítě, ani messengery a jiné digitální vymoženosti určené k super rychlé komunikaci se světem, nedokázaly přání úhledně složené do obálky a předané příjemci osobně či poštou, vytlačit.

Napadlo vás někdy zamyslet se nad otázkou, k čemu je vlastně papírové přání dobré, proč se k jeho formě v některých případech rádi vracíme a moderní technologie nám jej jen těžko nahradí? Máme pro vás 5 dobrých důvodů, proč dát přání z papíru občas šanci.

Tradice a originalita

Ačkoli si to možná nepřiznáváme, mnozí z nás máme rádi tradice a některé z nich také cíleně dodržujeme a chceme je udržet při životě. Tak je to i s přáními. Zvláště starší generaci může k papírovým přáním táhnout určitá nostalgie.

Navíc, umíte si představit, že byste třeba srdečné blahopřání k svatbě svých nejlepších přátel odbyli dvěma slovy v esemesce?

Historická zajímavost

Průkopnicemi v papírových přáních byly novoročenky. Ty u nás zdomácněly až v první polovině 19. století a to zejména u vyšších vrstev, které si jejich koupi mohly dovolit. Teprve později následovala novoročenky a také přání k narozeninám a jiným významným událostem.

Za povšimnutí stojí fakt, že i tehdejší společnost si na novinku ve formě papírových novoročenek musela nejprve zvyknout, tak jak to bývá s každou novou věcí. Lidé totiž novoročenku zpočátku chápali jako cosi špatného. Báli se, že kvůli ní mohou přijít o osobní kontakt s ostatními.

Protože poslat papírovou novoročenku bylo mnohem snazší, než absolvovat osobní návštěvu.

Je potřeba mít na paměti, že do té doby se opravdu veškeré důležité věci (přání nevyjímaje) řešily vesměs osobním setkáním, návštěvou přátel, rodiny. S příchodem novoročenky, kterou stačilo ofrankovat a zaslat, dostali lidé pochopitelný strach ze vzájemného odcizení. Více k historii papírových přání a novoročenek si můžete přečíst zde.

V posledních letech se zdá, že papírová přání nabrala druhý dech a reflektují aktuální trendy. Maličko se upouští od tuctových a lacině vyhlížejících přání. Naopak vyhledávaná jsou skutečně originální přání, zpracováním, barvami, textem. Do popředí se tlačí krásná ručně vyrobená přání, přání s netradičními motivy a obrázky, třeba přání s mandalami nebo přání s fantasy tematikou, prostě přání, která jsou na první pohled něčím výjimečná.

Vyjádření úcty druhým

Říká se, že za nás nehovoří slova, ale činy. Chcete ukázat, že vám na druhém záleží? Papírové přání to řekne za vás.

Uchylujeme se k němu totiž hlavně ve chvílích, kdy chceme pogratulovat tomu, kdo je nám blízký a vážíme si ho. Ať už se jedná o narozeninové přání, vyznání lásky nebo poděkování svým kolegům v práci, předání papírového přání vnímá obdarovaný jako osobní záležitost, gesto úcty.

Přece jen dárci zabralo nějaký ten čas vybrat vhodné přání, případně na něj vymyslet nějakou trefnou textaci, a to je signálem pro obdarovaného, že nám na něm záleží.

Navíc takové papírové přání dnes není zcela levná záležitost. Pokud ho navíc posíláme poštou, kupujeme k němu známku, musíme dojít na poštu nebo aspoň k nejbližší schránce, prostě jsme museli vyvinout větší snahu – a ta se cení.

Tradice předávání papírového přání se tak stále těší oblibě například při svatbách a oslavách narozenin, kdy současně s dárkem přikládáme oslavencům i přání v obálce.

Upevnění obchodních vztahů

Papírové novoročenky a papírová přání se dají hezky využít k posílení vazeb a důvěry v obchodních vztazích. Zvláště v dnešní době, kdy kontakty s obchodními partnery nebo pracovními kolegy probíhají převážně formou přes mail či telefon, v tom lepším případě formou nějaké telekonference.

Všichni jsme dnes zahlceni elektronickou komunikací. E-mailové schránky máme přeplněné a například před Vánoci se to ve firemních mailech elektronickými novoročenkami a fotkami s přáním do nového roku jen hemží. Někdo už je ani nečte, ale automaticky maže.

Zkuste to letos jinak. Vyměňte neosobní elektronickou poštu za papírové poděkování. Uvidíte, že pokud pošlete nebo předáte přání osobně, ideálně ještě s originálním věnováním, vaše zaměstnance, kolegy či pracovní partnery takové gesto rozhodně potěší.

Darování bankovek společně s přáním

Určitě už jste také několikrát řešili dilema, kdy jste nechtěli darovat konkrétní dárek, ale chtěli jste věnovat peníze – bankovky. Existuje mnoho vtipných způsobů, jak bankovky netradičně darovat.

Ale pokud se vám nechce nic extra vymýšlet, ale dávat peníze v obyčejné obálce se vám také nezdá dost na úrovni, můžete situaci vyřešit právě pěkně zvoleným přáním do obálky. Nejenže na přání můžete připsat vhodný text, ale můžete k němu rovnou vložit i příslušné bankovky.

Je to praktické a zároveň estetické řešení. Jen je ale lepší obdarovaného předem upozornit, ať s obálkou zachází opatrně a nevyhodí ji omylem do koše i s cenným obsahem!

Papírové přání neskončí v koši

Mnozí z nás si papírová přání, která jsme v minulosti dostali, schovává. Zvláště pokud se jedná o přání od těch, na kterých nám nejvíce záleží. Na rozdíl od pomíjivé a neosobní SMS nebo elektronického přání často končícího v koši mailové schránky, uchováváme si přání z papíru jako milou vzpomínku na hezké události.

Kolikrát je pak najdeme až při stěhování nebo velkém úklidu, zašité v té nejzadnější krabici ve sklepě, a pak jsme příjemně překvapeni takovým vzácným objevem.

Historie posílání přání

Blahopřání se stala nedílnou součástí našich životů a hrají klíčovou roli při oslavách zvláštních příležitostí, šíření lásky a navazování kontaktů s blízkými. Tradice zasílání blahopřání sahá do dávných dob a odráží lidskou touhu vyjadřovat emoce a udržovat pocit spojení. Pojďme se ponořit do fascinující historie těchto srdečných vzkazů a prozkoumat, jak se v průběhu času vyvíjely.

Starověké civilizace a původ blahopřání

Kořeny posílání blahopřání sahají až do starověkých civilizací. Například Egypťané patřili k prvním zaznamenaným uživatelům blahopřání. Vyměňovali si papyrové svitky s psanými vzkazy na oslavu Nového roku, zatímco starověké čínské a japonské kultury také přijaly praxi výměny psaných vzkazů při zvláštních příležitostech.

Ve středověku si tradice zasílání ručně psaných vzkazů získala oblibu v evropských společnostech. Tyto osobní vzkazy se často vyměňovaly u příležitosti náboženských svátků a významných událostí, jako jsou narození, sňatky a promoce. Teprve ve čtrnáctém století se však začala objevovat koncepce hromadně vyráběných pohlednic.

Vznik tištěných pohlednic

S vynálezem knihtisku Johannesem Gutenbergem v patnáctém století se výroba knih, brožur a dalších tiskovin stala dostupnější. Tento technologický pokrok také připravil půdu pro masovou výrobu blahopřání. V Německu se na počátku 14. století vyráběla dřevorytová a rytá přání k různým příležitostem.

Během 18. a 19. století umožnil pokrok v technologii tisku, konkrétně litografie, výrobu propracovanějších a vizuálně přitažlivějších blahopřání. V Anglii sehrála významnou roli v rozvoji průmyslu blahopřání průmyslová revoluce. Rozvoj poštovního systému, zvýšení gramotnosti a dostupnost cenově přijatelného poštovného podpořily poptávku po blahopřáních.

Viktoriánská éra a zlatý věk blahopřání

Viktoriánská éra je často označována jako „zlatý věk blahopřání“ vzhledem k prudkému nárůstu popularity a rozmanitosti vzorů blahopřání v tomto období. V polovině 19. století umožnilo zavedení penny post a poštovní reformy v Anglii masové zasílání pohlednic poštou. To přineslo kulturní změnu, která lidem umožnila snadněji vyjádřit své pocity.

Viktoriáni si oblíbili umění vyměňovat si pohlednice a pohlednice se vyráběly téměř ke všem možným příležitostem – od svátků a narozenin až po výročí a dokonce i k vyjádření soustrasti. Standardem se staly propracované vzory s reliéfním papírem, krajkami a složitými ilustracemi. Sentimentální a romantické motivy, které převládaly ve viktoriánské éře, se na historických blahopřáních objevují dodnes.

Moderní inovace v blahopřáních

S dalším technologickým pokrokem prošla blahopřání výraznou proměnou. Na počátku 20. století umožnilo zavedení barevného tisku a pokrok v litografii výrobu živějších a poutavějších přání. V 60. letech 20. století přinesl vynález elektronické pohlednice, neboli e-card, další revoluci v tomto odvětví.

Elektronické pohlednice umožnily okamžité zasílání digitálních pozdravů, čímž odpadla potřeba fyzických pohlednic a poštovného. Toto nové médium poskytlo větší flexibilitu, pokud jde o přizpůsobení a animaci, a umožnilo příjemcům dostávat interaktivní a personalizované zprávy přímo do jejich schránek. I když si elektronická přání získala oblibu, tradiční papírová přání si zachovala své kouzlo a pro mnohé byla i nadále oblíbenou volbou.

Budoucnost blahopřání

V dnešním rychlém digitálním světě si tradice zasílání hmotných blahopřání stále drží své místo a mnozí si jí stále váží. Fyzická blahopřání nabízejí pocit autenticity, osobní dotek a hmatatelnou památku, kterou nelze v digitální sféře napodobit.

V posledních letech se navíc objevily nové trendy, jako jsou ekologická přání z recyklovaných materiálů, ručně vyráběná a ručně zpracovaná přání a personalizovaná fotografická přání. Odvětví se přizpůsobilo měnícím se preferencím spotřebitelů a nabízí širokou škálu možností, které vyhovují různým vkusům a příležitostem.

S rozvojem sociálních médií a virtuálních komunit navíc online platformy nabízejí služby, které uživatelům umožňují vytvářet a posílat personalizovaná přání v digitální podobě, a kombinují tak pohodlí elektronické komunikace s osobním přístupem tradičního přání.

Historie zasílání blahopřání svědčí o trvalé lidské touze navazovat kontakty, oslavovat a vyjadřovat emoce. Od starověkých společností, které si vyměňovaly svitky s přáními, přes složitě navržené viktoriánské pohlednice až po rozšíření elektronických pohlednic v digitálním věku, se přáníčka vyvíjela tak, aby odrážela měnící se dobu.

Bez ohledu na použité médium zůstává zaslání blahopřání významným gestem, které překonává dobu i technologie. Umožňuje nám oslavit významné události, vyjádřit lásku a projevit uznání důležitým lidem v našem životě. Až si tedy příště budete vybírat blahopřání, věnujte chvíli času tomu, abyste ocenili bohatou historii a tradici této nadčasové formy komunikace.

Celkově mají blahopřání bohatou a rozmanitou historii, která odráží kulturní zvyklosti a technologický pokrok v průběhu věků. Od ručně psaných svitků přes masově vyráběná přání až po elektronické pohlednice a personalizované foto pozdravy – způsoby, jakými posíláme pozdravy, se možná změnily, ale sentiment a účel, který za nimi stojí, zůstávají neměnné.

Přáníčka jsou i nadále důležitou součástí našich životů, spojují nás s našimi blízkými a umožňují nám společně oslavit výjimečné okamžiky. Ať už se tedy jedná o slavnostní svátek, narozeniny nebo jen prostý vzkaz na přivítanou, tradice zasílání blahopřání bude pravděpodobně i v příštích letech vzkvétat a vyvíjet se.