Lepší paměť, koncentrace i sebevědomí – 4 věci v těle ovlivní vůně

Vytrénovaný lidský nos umí údajně rozlišit až 10 000 různých vůní či pachů. Jakákoli vůně je pro mozek zároveň jedním z nejvýraznějších podnětů. Náš čich je totiž jediným smyslem, který získaný vjem posílá k vyhodnocení do mozku ihned. Bez sebemenší prodlevy. A nejen to, odborníci vyzkoumali, že vůně dokáže mozek prokazatelně stimulovat: ovlivňovat paměť, naše emoce a vzpomínky. Co všechno umí udělat vůně s naším organismem?

Pokaždé, když si přivoním k čemukoli, co voní po levanduli, můj mozek zbystří, a aniž by se mne zeptal na souhlas, vysune z nějakého svého zavřeného šuplíku vzpomínku na moji vůbec první dovolenou u moře na chorvatském Hvaru, pro který je vůně levandule stejně charakteristická jako pro francouzskou Provence.

Levandule se zde pěstuje ve velkém a vzduch je jejími silicemi doslova prosycen. No a můj mozek si uložil tuto vzpomínku na dovolenou i levandulovou vůní do jedné společné složky. Díky tomu mi vůně levandule pokaždé evokuje vzpomínku na šťastné dny, moře a slunce.

Vůně totiž nejlépe z našich smyslů zachycují a také uchovávají naše vzpomínky. Vjem přijatý zrakem, hmatem či chutí totiž na rozdíl od čichu náš mozek nejprve zanalyzuje, přefiltruje a vyhodnotí v části mezimozku (thalamu), kde se teprve rozhodne, zda si informaci uchová nebo ne. Je to proto, aby se mozek nezahlcoval nadbytečnými daty.

Nicméně když je vjem přijat čichem, pojí se získaná informace s našimi emocemi a základními instinkty. Vjem přijatý čichem pak zůstává déle uložený v paměti.

Tak jako mně levandule připomene léto a odpočinek, někomu zase vůně buchet připomene dětství a prázdniny u babičky, vůně hořící svíčky letní táborák, vůně mandarinek vybaví vzpomínku na Vánoce, vůně kokosového opalovacího mléka připomene koupání u moře a tak podobně.

Funguje to samozřejmě i u nepříjemných vůní, např. typická nemocniční vůně u někoho vzbuzuje panický strach z bílého pláště a i v dospělosti si stále pamatuje ten strach, kdy jako dítě musel jako ležet v nemocnici a čekal na operaci. Třeba.

Stimulace mozku a paměti

Mnohé výzkumy dokazují, že vůně společně se zvuky ovlivňují schopnost koncentrace, učení i chováni u dětí. Na některých školách se již s tímto faktem experimentuje – aplikuje se konkrétní hudba či vůně s účelem zlepšit studijní výsledky žáků.

Psychologové už v roce 2003 zjistili, že např. vůně rozmarýnu podněcuje paměť, kdežto vůně levandule působí uklidňujícím dojmem (jako sedativum).

Studenti vystaveni vůni levandule měli (co se stimulace mozku týče) horší výsledky než skupina vystavena vůni rozmarýnu. Je také ověřeno, že v krvi sledovaných dobrovolníků se vyskytovaly látky povzbuzující komunikaci mezi mozkovými buňkami.

Zajímavý byl také výzkum s vdechováním vonné esence a jejího vlivu na zapamatování si promítaných obrázků.

Lidé byli rozděleni na dvě skupiny. Jedna prováděla pokus v dobře větrané, ale uzavřené místnosti bez jakékoli vůně. Druhá skupina byla v místnosti prosycené vybranou vůní. Oběma skupinám byly promítány stejné obrázky, které si měli účastníci zapamatovat.

Další účastníci experimentu zase např. strávili celou noc v laboratoři, kdy část z nich byla opět vystavena vůni i během spánku. Poté se prověřovala jejich schopnost zapamatovat si určité věci.

Výsledky výzkumu byli jednoznačné. Ti účastníci, kteří byli v průběhu experimentu „pod vlivem“ vonné esence, měli v obou případech prokazatelně vyšší úspěšnost při paměťových testech.

Vůně totiž ovlivňuje tu část mozku, která je zodpovědná za paměť a emoce. Když je tato část mozku správně stimulována vhodnou vůní, kapacita mozku se dokáže zvýšit.

Bystrý mozek díky vůni kávy!

Je vědecky dokázáno, že také charakteristická vůně kávy podněcuje mozek. Tedy nejen pití kávy a příjem kofeinu, ale už pouhé aroma, které se line z kouřícího šálku kávy, stimuluje mozkovou činnost a ovlivňuje kognitivní funkce, jako jsou paměť a koncentrace. V případě vůně kávy je pak naprosto jedno, zda se jedná o kávu s kofeinem nebo bez kofeinu.

Káva může být darem nejen pro mozek, ale pro celkovou kondici. 13 faktů o kávě prozradí, jaké jsou další účinky kávy. Dále stojí za to zjistit, proč jsou konzumenti kávy úspěšnější.

Vliv na naše emoce i chování

To, že nám druzí lidé buď voní, nebo nevoní, je vcelku známý fakt. Čich je zkrátka smysl, který nelze oklamat. Jestliže je nám vůně, které jsme vystaveni, příjemná, automaticky bude kladně ovlivňovat i naše emoce a náladu. Tohle vědí i odborníci pohybující se v marketingu a reklamě.

Některá obchodní centra tak běžně používají prostorové vůně, aby ovlivnili nákupní chování zákazníků. Příjemnou vůní chtějí zákazníkovi vytvořit hezké nákupní prostředí a tak jej podprahově nalákat k vyšší spotřebě a nákupu zboží.

Výzkumy ukazují, že tyto praktiky skutečně fungují. Vůně a pachy zkrátka ovlivňují lidské emoce a chování natolik, že jejich vliv určitě není radno podceňovat.

Zajímavé je i to, že například malé děti (novorozenci, kteří zatím dobře nevidí) jsou již od narození automaticky schopni rozpoznat svou matku. Avšak nikoli zrakem či sluchem, ale po čichu.

Je to podobné, jako jsme si ukázali hned v prvním spojení vůně a vzpomínek. Vůně nám pomáhá zapamatovat si klíčové okamžiky, zážitky či chvíle prožité se svými blízkými. Společně se vzpomínkou si tělo pamatuje i emoci, kterou v danou chvíli prožívalo, ať už byla příjemná či nikoli. Později nám tatáž nezaměnitelná vůně tyto prožité okamžiky ihned připomene.

Pokud s tímto faktem budeme vědomě pracovat, může se z některé vůně spojené s určitou příjemnou vzpomínkou stát tzv. emocionální kotva, kterou použijeme ve chvílích, kdy se potřebujeme pozitivně naladit. Jedná se o jednu z účinných psychologických technik.

Posílení sebevědomí a atraktivity

Je to celkem logické. Když si sami sobě voníme, automaticky usuzujeme, že stejně tak nás bude vnímat i okolí, cítíme se tím pádem pro okolí atraktivní a naše sebevědomí roste. Naopak sami jste možná zjistili, že např. v létě, kdy nechtěně podceníme dostatečnou dávku deodorantu, může nastat pravý opak.

Když si sami sobě zrovna tak trochu zaváníme, cítíme se „nečistě“. Bojíme se před ostatními lidmi jen nadzvednout paži, aby nedej bože do okolí neuniklo něco, co nemá, a naprosto nás to nezdiskreditovalo.

Komu se taková situace někdy přihodila, pak jistě bude souhlasit, že v daném okamžiku, kdy nemůžeme naše voňavé krédo okamžitě vylepšit s pomocí antiperspirantu či parfému, se ve společnosti druhých lidí necítíme dvakrát příjemně a silní v kramflecích.

Možná i z toho důvodu už naši předkové ve starověku (v Egyptě i antickém Řecku) začali lidé používat vůně, první přírodní parfémy a esenciální oleje, aby potlačili přirozený tělesný zápach a zvýšili tak pocit vlastní „čistoty“ a atraktivity.

Výzkumníci na univerzitě v Liverpoolu (LJMU) v této souvislosti provedli zajímavý experiment, při kterém testovali vliv používání deodorantu na naši sebedůvěru. Muži, kteří v rámci testování dostali antiperspirant ve spreji s obsahem parfému, pociťovali vyšší sebedůvěru a vnímali svou vlastní atraktivitu oproti ženám lépe než muži, kteří byli vybaveni stejným sprejem bez aktivních vonných složek.

Bytové vůně v rozprašovači

Možností, jak si navonět nejen sebe, ale příjemně provonět také svůj byt, existuje vícero. Možné varianty jsme si dokonce už shrnuli v článku 7 možností, jak si provonět interiér.

Praktické a jednoduché použití, které už snad nemůže být snazší, přestavují bytové vůně ve formě parfému. Prostorový parfém totiž stačí párkrát stříknout do vzduchu či na polštář před spaním a váš mozek bude okamžitě prostoupen příjemnou vůní, která vás nejen pohladí po duši, ale zároveň zútulní prostor, ve kterém se nacházíte.

Boles dˈOlor – luxusní bytové parfémy z lůna přírody

Rádi byste takový bytové parfém vyzkoušeli, ale nevíte, kde hledat ten správný? Zkuste to stejně jako my s prostorovými parfémy od renomované španělské značky Boles dˈOlor. Ta je totiž výrobou bytových parfémů a vůní proslulá daleko za hranicemi Španělska.

Kromě vůní ve spreji vyrábí již od roku 1977 také např. přírodní vůně do auta, vonné pytlíčky do komod a skříň s prádlem a parádní elektrické aroma difuzéry, které jsou zároveň i dokonalým designovým kouskem, jež se rozhodně nemusí krčit v koutě.

Proč je Boles dˈOlor dobrý?

K výrobě produktů firma používá jen a pouze přírodní esenciální oleje a ty nejkvalitnější suroviny a přísady. Žádná syntetika, umělá barviva, umělá aromata apod.! A to přesně podle pokynů vrchního parfuméra a jeho týmu, který zároveň dbá i na tradiční způsob výroby s ohledem na respekt k přírodě a životnímu prostředí.

Jejich vůně jsou opravdu skvělé, přírodní a zároveň přirozené a hlavně dlouho vydrží. Máme osobně odzkoušeno!

Zde máte minimálně 10 důvodů, kdy se užijete luxusní bytový parfém od značky Boles dˈOlor:

  1. Když máte rádi přírodní a přirozené vůně bez kapky chemie.
  2. Když si chcete okamžitě zvednout náladu prostřednictvím jemné a autentické vůně.
  3. Když hledáte super rychlé řešení, jak střelhbitě provonět prostor na několik desítek minut.
  4. Když chcete, aby vůně ve vzduchu vydržela a nevyprchala za pět vteřin.
  5. Když se vám zrovna nechce vytahovat aromadifuzér či katalytickou lampu a víte, že „načichat“ se příjemné vůně si tělo i mozek žádá hned teď.
  6. Když nemůžete rozdělávat otevřený oheň (použít svíčky v kanceláři apod.).
  7. Když nemáte náladu na vonné tyčinky ani svíčky.
  8. Když máte rádi příjemnou vůni, ale vonné tyčinky či svíčky nemůžete kvůli jejich intenzivní vůni vystát (někdo to tak skutečně má).
  9. Když chcete, abyste si vůni mohli nosit s sebou v kabelce třeba do kanceláře.
  10. Zkrátka když máte chuť udělat si voňavou chvilku kdykoli a kdekoli.

Co chci, aby se mnou vybraná vůně udělala? Mám mě zklidnit a uvolnit, nebo naopak stimulovat a povzbudit? Každý typ vůně totiž účinkuje jinak:

  • Relaxace: levandule, heřmánek, meduňka
  • Koncentrace a paměť: citron, citronová tráva, eukalyptus, rozmarýn či cedrové dřevo
  • Posílení těla i ducha: levandule, bergamot
  • Uvolnění těla: tymián, máta, borovice a eukalyptus uvolňují dýchací cesty a zlepšují dýchání
  • Povzbuzení a zlepšení nálady: citronová tráva, mandarinka, pomeranči či máta
  • Afrodiziakální účinky: santalové dřevo, jasmín, pačuli či růže

Zajímavosti o vůních

Vůně okouzlují lidské smysly již po staletí a vyvolávají širokou škálu emocí a vzpomínek. Ať už se jedná o parfémy, kolínské vody nebo vonné produkty, jako jsou svíčky a difuzéry, vůně jsou nedílnou součástí našeho každodenního života. I když máme všichni své oblíbené vůně, existuje mnoho fascinujících faktů o vůních, které vás možná překvapí. Přečtěte si několik zajímavých informací o světě vůní.

Vzpomínky na vůně

Víte, že vzpomínky na vůně jsou nejsilnější formou paměti? Náš čich je složitě propojen s našimi emocemi a vybavováním si vzpomínek. Předpokládá se, že vůně mohou vyvolat silné vzpomínky a emoce, protože čichový bulbus (který zpracovává vůni) je úzce propojen s oblastmi mozku spojenými s pamětí a emocemi. Proto nás některé vůně mohou přenést zpět do konkrétních okamžiků našeho života.

Složitý proces

Vytváření vůní je umělecká forma, která vyžaduje neuvěřitelnou zručnost a přesnost. Vývoj jedné vůně může parfumérovi trvat i několik let. Obvykle se parfémy skládají ze tří vrstev: vrchních, středních a základních tónů. Svrchní tóny jsou počáteční vůně, které ucítíte při aplikaci, následují střední tóny, které dodávají hloubku a komplexnost, a nakonec základní tóny, které jsou dlouhotrvající vůní, jež zůstává po odeznění vrchních a středních tónů. Toto vrstvení umožňuje, aby se vůně na kůži v průběhu času vyvíjela, což vede k jedinečnému zážitku z vůně.

Živočišné tóny

Animalic notes, známé také jako živočišné tóny, jsou vůně, které napodobují živočišné sekrety nebo látky nebo jsou z nich odvozeny. Ačkoli mohou znít zvláštně, v parfumerii se používají již po staletí. Příkladem je pižmo, které napodobuje vůni jeleního pižma, a ambra, látka, která se nachází ve střevech vorvaňů. Zvířecí tóny dodávají vůni hloubku a smyslnost a často se používají v malém množství z etických a ekologických důvodů.

Vůně deště

Všimli jste si někdy výrazné vůně po dešti? Tato příjemná vůně je známá jako petrichor. Vzniká, když se dešťová voda smísí s olejovými výměšky rostlin a některých půdních bakterií. Tato kombinace uvolňuje jedinečnou vůni, která je pro mnohé osvěžující a uklidňující. Vědci se domnívají, že lidé se vyvinuli tak, že si vůni deště oblíbili, protože v minulosti signalizovala dostupnost čerstvé vody a potravy.

Parfémy a historie

Parfémy mají bohatou historii, která sahá tisíce let do minulosti. Starověké civilizace, jako například Egypťané, Řekové,
a Římané, všechny používaly vůně k různým účelům. Parfémy byly vysoce ceněny a často spojovány s luxusem a postavením. Ve skutečnosti je slovo „parfém“ odvozeno z latinských slov „per fumum“, což znamená „skrze kouř“. To odkazuje na starověkou praxi pálení kadidla a aromatických látek za účelem uvolnění vůně.

Síla feromonů

Feromony jsou chemické látky, které zvířata a lidé uvolňují, aby spolu komunikovali. Tyto pachové signály mohou přitahovat partnery, označovat teritoria nebo signalizovat nebezpečí. Ačkoli se o úloze feromonů v lidské přitažlivosti stále diskutuje, mnoho vůní tvrdí, že obsahují syntetické feromony, které zvyšují něčí žádoucnost.

Voňavý průmysl

Průmysl s vůněmi představuje celosvětový trh v hodnotě několika miliard dolarů. Každý rok se na trh dostává nespočet nových parfémů a kolínských vod, které se ucházejí o pozornost spotřebitelů. Při tak obrovském výběru není divu, že výběr osobní vůně může být náročný úkol. Tato rozmanitost však také znamená, že existuje vůně pro každou preferenci a osobnost.

Nemoci související s vůní

Vůně jsou sice oblíbené u mnoha lidí, ale někteří lidé trpí citlivostí nebo alergií na určité vůně. Tento stav, známý jako citlivost na vůně nebo nesnášenlivost vůní, může způsobovat příznaky, jako jsou bolesti hlavy, závratě, kašel a podráždění kůže. Odhaduje se, že citlivostí na vůně trpí přibližně 1-4 % populace. Aby bylo možné vyhovět osobám s citlivostí na vůně, nabízí nyní mnoho společností varianty bez vůně nebo hypoalergenní varianty.

Nejdražší parfém na světě

Nejdražší parfém, který byl kdy vytvořen, je „No. 1“ od Cliva Christiana. Tato vůně, uložená v křišťálovém flakonu Baccarat zdobeném diamanty, stojí neuvěřitelných 215 000 dolarů za pouhou unci. Samotná vůně obsahuje vzácné a drahocenné ingredience, což z ní činí skutečně luxusní vůni.

Čich je jedinečný

V neposlední řadě stojí za zmínku, že každý člověk má jedinečný čich. Každý jedinec má svůj vlastní „čichový otisk“, který je způsoben rozdíly v čichových receptorech a nervových drahách. Tato jedinečnost vysvětluje, proč každý z nás vnímá určité vůně jinak a proč vůně, která na jednoho člověka působí úžasně, nemusí mít na jiného stejný účinek.

Vůně jsou fascinujícím aspektem naší smyslové zkušenosti. Svět vůní je plný zajímavých a poutavých faktů – od jejich role při vyvolávání vzpomínek až po složitý proces jejich vzniku. Ať už jste nadšenci do vůní, nebo si jen užíváte příjemné aroma, prozkoumání těchto zajímavostí o vůních dodá vůním, se kterými se denně setkáváme, nový rozměr. Až se tedy příště setkáte s nádhernou vůní, věnujte chvíli tomu, abyste ocenili umění, vědu a historii, které za ní stojí.