Jak zařídit pohodový spánek celé rodiny?

Spánek je doslova alchymie našeho života. Potřebuje ho každý z nás. Na otázky kolik, kdy, proč a jak vám nabízíme několik rad a doporučení v ohledu na celou vaši rodinu.

Šidit spánek se opravdu nevyplácí. Odborníci radí, abychom spali alespoň 8 hodin. Je to však věc velmi individuální. Pokud člověk může spát dle libosti, doba spánku se u dospělého člověka ustálí přibližně na 7,5 hodinách. Potřebných 8 hodin v dnešní době spí jen málokdo. U každého dvacátého člověka se jedná o méně než pět hodin spánku.

Denní potřeba spánku se během života mění následně:

  • Novorozenci (do 3 měsíců): 14–17 h
  • Kojenci (4–11 měsíců): 12–15 h
  • Batolata (1–2 roky): 11–14 h
  • Předškoláci (3–5 let): 10–13 h
  • Školáci (6–13 let): 9–11 h
  • Teenageři (14–17): let 8–10 h
  • Mládež (18–25 let): 7–9 h
  • Dospělí (26–64 let): 7–9 h
  • Senioři (nad 65 let): 7–8 h

Pod jednou peřinou a na jaké matraci?

Kvalitní spánek souvisí i s vhodnou matrací, peřinami a ložním prádlem. Nejvhodnější matrace se bude ideálně přizpůsobovat tělu, nebude tlačit a udrží páteř v rovině v poloze na zádech i na boku.

Důležité je i správně vypnuté prostěradlo z prodyšného materiálu. Toho můžete dosáhnout například pomocí starých dobrých napínačů na prostěradla. I nákup nových přikrývek a polštářů je určitě investice, která by měla být dobře promyšlená. Volbu můžete zaměřit na přírodní nebo umělá vlákna.

Už dávno neplatí, že každý by měl mít jednu peřinu. Přikrývky pro dvě osoby jsou dostupné ve velikosti 200×200 cm i v prodloužené délce 220×240. Přikrývky pro jednu osobu mají rozměr 140×200, prodloužená varianta je o 20 cm delší. České polštáře mají obvykle velikost 70×90 cm. V obchodech můžeme narazit na polštáře o velikosti 50×70 cm, 50×60 cm nebo čtvercové 65×65 cm a 80×80 cm.

Odborníci na spánek doporučují převážně polštáře menších rozměrů, které nezasahují pod záda, a nejlépe ergonomicky tvarované. Vybavení do postýlky pro naše nejmenší mívá nejčastěji rozměry 135×100 cm pro peřinu a 40×60 cm pro polštářek.

Košile nebo pyžamo

Také to, v čem spíte, dokáže ovlivnit váš spánek. Zde se skutečně jedná o velmi individuální oblast a záleží na pohodlí každého z nás. Jestli volíte pyžamo či noční košili, určitě máte na výběr i z velkého množství materiálů a typů. V zimě je vhodnější bavlněné nebo flanelové pyžamo s dlouhými nohavicemi a rukávy.

V létě jsou pro ženy vhodnější kratší noční košile a muži můžou zvolit pouze nohavičky od pyžama nebo boxerky. U dětí a to především u těch nejmenších je důležité hlídat prochladnutí. To zjistíte jednoduše. Kontrolujte teplotu rukou a nohou, jestliže je má váš nejmenší často studené, dejte mu na noc dupačky nebo spací pytel a těm starším overal.